Tutkimus- ja kehittämisosaaminen

12. Reflektoit omaa osaamistasi hyödyntämällä opetukseen, ohjaukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita ja alan tutkimustuloksia

Tämä toteutuu opetusharjoittelussa eteen tulevissa tilanteissa

13. Kehität omaa toimintaasi opettajana ja ohjaajana keräämäsi palautteen perusteella

Opetusharjoittelun aikana sain pariin otteeseen opiskelijoiltani suullista palautetta liian helpoista harjoitustehtävistä tunneilla ja liian selvien asioiden käsittelystä. Otin tämän huomioon käsittelemällä asiat tiiviimmin ja tuomalla tunneille haastavampia alakohtaisia esimerkkitehtäviä. Ja eriytin opetustani niin, että annoin lahjakkaimmille opiskelijoille toisista oppikirjoista haastavampia tehtäviä. Ohjasin siis perustehtävien tekoa ja lisäksi lahjakkaampia opiskelijoita haastavampien tehtävien kanssa.

14. Tunnistat oman alasi opetussuunnitelman kehittämiskohteita

Harjoitteluoppilaitoksessani OSAO:ssa opetussuunnitelmia kehitetään ja suunnitellaan elokuussa lukuvuoden alussa tai vähän ennen sen alkua. Kehitystyö tehdään ryhmissä yhteistyönä ja pyritään yhteisymmärrykseen. Kehitystyön pääpaino matemattisissa aineissa on oppisisällöissä ja alakohtaisissa matematiikan ja fysiikan opintojaksoissa. Lähtökohtana oppilaitoksen kehittämisessä ovat tietenkin valtakunnalliset tutkintojen perusteet.

Opetussuunnitelmassa on esimerkiksi talous- ja tilastomatematiikan valinnaisia opintojaksoja, lisäksi alakohtaista ammattimatematiikkaa, Ammatikka-matematiikkakilpailuun valmistava opintojakso ja insinöörikoulutuksen valintakokeisiin valmistava opintoakso.

14.1. Tiedät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoiminnan painopistealueet

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti