HOPE-päivä: arvo-osaaminen sekä kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaaminen
Päivä aloitettiin kiinnittämällä huomio osaamisperusteisuuden käsitteeseen. Asiaa selvennettiin asettamalla vastakkain opetustavoite ja osaamistavoite. Ensin mainittu on perinteinen, opettajakeskeinen näkemys tarvittavasta opetustoiminnasta. Opetustavoite on sisältökeskeinen lähestymistapa. Se on lista asioista, jotka käydään kurssin aikana läpi.
Osaamistavoite kuvaa mitä opiskelijan odotetaan tietävän, ymmärtävän ja pystyvän tekemään opintojakson jälkeen. Se sisältää siis tietoja, taitoja ja asenteita jotka opiskelijan odotetaan oppivan opintojakson aikana. Ajatus osaamistavoitteesta on opetustavoitetta mielekkäämpi, sillä se on opiskelijakeskeisempi ja vastaa paremmin opetuksen tavoitteita. Hyvä osaamistavoite määrittelee selvästi keskeiset osaamisalueet ja tavoitteen saavuttaminen on arvioitavissa.
Sitten jatkoimme ammatillisen opettajan osaamisalueiden käsittelyä.
Arvo-osaaminen
Opettajan toimintaan kohdistuu odotuksia opiskelijan (tärkein!) , vanhempien, oppilaitoksen ja yhteiskunnan taholta. Se vuoksi opettajalla tulee olla substanssiosaamista, pedagogista osaamista, ammattieettistä osaamista ja ymmärrystä yhteiskunnan normeista ja eettisistä arvoista. Opettaja kohtaa työssään päivittäin eettisesti haastavia tilanteita. Opettajan täytyy esimerkiksi luoda opiskelijoihin hyvää ryhmähenkeä. Tämä ehkäisee koulukiusaamista. Opettajan välinpitämättömyys koulukiusaamisen suhteen on sen hyväksymistä. Opettajalla täytyy olla ymmärrystä nuoruusiän kehitysvaiheista ja siitä miten hän voi niitä tukea. Opettajan täytyy kohdella opiskelijoita aina tasapuolisesti.
Opettajan toimintaa ohjaa lakien ja asetusten lisäksi ammattietiikka. Ammattietiikka on osa laadunvalvontaa ja itsesäätelyä, jonka avulla pyritään vastaamaan yhteiskunnan osoittamaan luottamukseen. Opettajan tulee ilmaista ammatin edellyttämää asennetta, vastuuta ja suhtautumistapaa työhönsä. Sen vuoksi opettajan täytyy tiedostaa, että hänellä on suuri vastuu koska kyse on opiskelijoiden elämistä ja siksi että opettaja on myös roolimalli ja siksi että oppilas-opettaja -suhde on luottamussuhde. Lisäksi pedagogiseen suhteeseen sisältyy vallankäyttöä. Valtaa on käytettävä oikein. Valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Opettajan tulee tarkastella omia toimintatapojansa ja olla valmis muuttamaan niitä.
Ammatillisen opettajan arvo-osaamisen osaamistavoitteisiin sisältyy
17. toimia ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun arvojen sekä oman alansa että opettajan eettisten periaatteiden mukaisesti
17.1 tietää opettajan toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet
17.2. ymmärtää kestävän kehityksen periaatteita ammatillisessa koulutuksessa/korkeakoulussa.
Pohdimme ryhmissä omaa arvo-osaamistamme ja miten sitä voisi kehittää. Kokemukseni arvo-osaamisessa on tällä hetkellä vain oman järjen käyttö parhaimpani mukaan ja reflektio. Opetustehtävissä ollessani olen pyrkinyt olemaan kaikkia opiskelijoita kohtaan oikeudenmukainen, kunnioittava ja avulias riippumatta heidän taustastaan tai tasostaan. Ryhmässä pohdimme edelleen, että arvo-osaamisessa keskeisintä on tiedostaa opettajan suuri vastuu, käyttää valtaa oikealla tavalla, olla avoin pohtimaan omaa toimintaansa (reflektio) ja valmis tekemään siinä muutoksia ja olla hyvä työkaveri muita opettajia kohtaan. Saavuttaakseni edellä mainitut osaamistavoitteet, minun pitää perehtyä huolella OAJ:n eettisten periaatteiden kaavioon sekä oman alani kestävän kehityksen periaatteisiin ja kirjoittaa niistä blogiin lisää.
Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaaminen
Kansainvälissyysosaaminen opettajan työssä tarkoittaa sitä, että hänellä on tietämystä kansainvälisistä yhteyksistä, jos opiskelija haluaa tehdä töitä ulkomailla tai tehdä jatko-opintoja ulkomailla. Tällaisissa tilanteissa opettajan tulee olla valmis rohkaisemaan ja opastamaan opiskelijaa. Siksi opettajan tulee olla selvillä oman oppilaitoksensa vaihto-opiskelumahdollisuuksista ja yhteistyöoppilaitoksista. Monikulttuurisuusosaaminen tarkoittaa sitä että oppilaitoksessa vallitsevan asenneilmapiirin tulisi olla suvaitseva erilaisista kulttuureista tulevia opiskelijoita kohtaan. Opettajalla on hyvä olla kulttuurinlukutaitoa eli tuntumaa erilaisiin kulttuureihin.
Osaamistavoitteet:
10. Sovellat opetuksessa ja ohjauksessa kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaamistasi
10.1. Ymmärrät kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden vaikutuksen koulutukseen ja opettajan työhön
10.2. Tiedät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun kansainvälisyysstrategian ja käytänteet.
Minulla on vähän kokemusta kansainvälisten opiskelijoiden ohjaamisesta. Osaan opettaa myös englanniksi. Tavoitteeni on perehtyä ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun kansainvälisyysstrategioihin ja käytäntöihin kohdan 10.2 mukaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti