Opettajaopinnot
Opiskelin opettajan pedagogiset opinnot vajaassa kahdessa vuodessa. Ensimmäisen vuoden aikana opinnot olivat tietopainotteisia. Perehdyin opettajan osaamisalueisiin ja oppimiskäsityksiin HOPE-päivillä ja tarjoumapäivillä. Lisäksi opiskelin kasvatustieteiden perusteiden 25 op kokonaisuuden avoimessa yliopistossa. Kokonaisuuden lopussa tein seminaarityön oivaltavasta oppimisesta. Tärkeimmät asiat, jotka opin ensimmäisen vuoden aikana, olivat- oppimiseen ja opettamiseen liittyvät kasvatustieteelliset tieteenperinteet ja niihin pohjautuvat oppimiskäsitykset
- opetuksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat eri koulutusasteilla (opetussuunnitelman ja tutkintojen perusteet, kunta- ja koulukohtaiset opetussuunnitelmat, ydinainesanalyysi, pedagoginen käsikirjoitus)
- arvioinnin tehtävät ja tavoitteet
- opettajan työhön liittyvät lainsäädännölliset velvollisuudet, vastuut ja periaatteet (hyvänhallinnon periaate, oikeusturva, opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet eri koulutusasteilla, salassapitosäännökset ja tietosuoja)
- opettajan ammattietiikka (opettajan eettiset periaatteet ja arvot, Comeniuksen vala).
Toisen vuoden syyslukukaudella tutustuin opettajan työhön ja oppimisympäristöihin eri koulutusasteilla tekemällä oppilaitoksiin vierailuja ja haastattelemalla matemaattisten aineiden opettajia. Syksyn aikana kehitin myös digipedagogista osaamistani (ope.fi I-taso). Minulle digitaaliset oppimisratkaisut ovat aika uusi asia ja siksi vähän pelkäänkin, että miten opin käyttämään niitä. Halusin kehittää digipedagogista osaamistani vielä pidemmälle, ja siksi osallistuin videopedagogiikan opintojaksolle ja EDIT 2017 -opetusvideokilpailuun. Siellä tein lyhyen opetusvideon fysiikan demonstraatiosta. En menestynyt kilpailussa, mutta minulle oman opetusvideon tuottaminen ja editoiminen oli huikea saavutus. Opetusvideo oli minulle syksyn kohokohta, koska ylitin siinä itseni.
Toisen vuoden kevätlukukautena tein opetusharjoittelun OSAO:n Kaukovainion tekniikan yksikössä. Opetusharjoittelu oli koko opettajaopintojeni kohokohta, koska sain kehittää ja osoittaa osaamista käytännössä ja sain onnisumisen kokemuksia. Ohjaava opettajani oli kokenut ammattilainen ja hän antoi suoraa palautetta, kun jossakin oli parannettavaa. Toisaalta hän antoi myös kannustavaa palautetta onnistumisista. Opetusharjoitteluun sisältyi opetuksen seurantaa ja opettamista, turvallisuuskäytäntöihin perehtymistä (turvallisuusosaaminen), ja oppilaitoksen toimintaympäristöön tutustumista (verkosto-osaaminen). Kaiken kaikkiaan tein opetuksen seurantaa yhteensä 40 tuntia ja harjoitustunteja pidin yhteensä 38. Osan opetuksen seurannasta tein OAMK:n tekniikan yksikössä. Opetusharjoittelun lisäksi tein kevätlukukauden aikana eri kouluissa pikkusijaisuuksia ja annoin yksityisopetusta, joten nekin tukivat harjoitteluani.
Opetusharjoittelu oli suunniteltu niin, että pitäisin harjoitustunteja matematiikan pakollisesta opintojaksosta "Matematiikka 3 osp" ja lisäksi opintojaksosta "Fysiikka ja kemia 2 osp". Jälkimmäisestä pidin vain pari yksittäistä tuntia ja pääpaino oli matematiikassa. Keskityin kahteen ryhmään: sähköasentajaopiskelijoihin ja kone- ja metallialan opiskelijoihin. Ryhmien erilaisten ammatillisten taustojen lisäksi, minun oli huomioitava myös opiskelijoiden yksilölliset eroavaisuudet ryhmien sisällä. Harjoittelun ensimmäisinä viikkoina tarkkailin opetettavia ryhmiä eri YTO-aineiden tunnilla. Tarkkailin opiskelijoiden aktiivisuutta, opettajan käyttämiä opetusmenetelmiä, opiskelijoiden keskinäistä vuorovaikutusta ja vuorovaikutusta opettajan kanssa. Samalla perehdyin myös oppilaitoksen turvallisuuskäytäntöihin (turvallisuusosaaminen). Seurantavaiheen jälkeen harjoittelin yksittäisten oppituntien suunnittelua ja toteuttamista. Laadin jokaisesta harjoitustunnista tuntisuunnitelman ja keskustelin siitä ohjaavan opettajani kanssa etukäteen. Jokaiselle harjoitustunnille asetin oppimistavoitteita opiskelijoille ja tavoitteita itselleni. Yksittäisiä tunteja pitäessäni keskityin harjoittelemaan taulutyöskentelyä, dokumenttikameran käyttöä ja esiintymisvarmuutta. Kun olin saavuttanut asettamiani tavoitteita riittävästi, aloitin suunnittelemaan ryhmille opintokokonaisuuksia. Suunnittelin kone- ja metallialan ryhmälle kuuden tunnin prosenttilaskennan kokonaisuuden, ja sähköasentajaopiskelijoille 18 tunnin geometrian kokonaisuuden. Tutkintojen perusteisiin ja OSAO:n opetussuunnitelmaan perustuen, tein molemmista kokonaisuuksista ydinainesanalyysin ja pedagogisen käsikirjoituksen. Kokonaisuuksia opettaessani keskityin edelleen toteutusosaamisen perusasioihin, eli luokan AV-laitteiden käyttöön, taulutyöskentelyyn, esiintymisen selkeyteen ja ammatilliseen kohtaamiseen. Monipuolistin opetusta erilaisilla havainnollistamisvälineillä (mittaukset, avaruusgeometriset kappaleet, murtolukupalikat ja murtokakut) ja alakohtaisilla soveltavilla esimerkeillä. Lisäksi käytin digitaalisia oppimisratkaisuja (verkko-ohjauksen välineet, Geogebra, digitaaliset oppimisympäristöt). Ohjaajani antoi minulle arvokasta palautetta suunnitelmastani ja jokaisesta toteuttamastani tunnista. Harjoittelin arviointiosaamista tutustumalla tutkinnon perusteiden ja opetussuunnitelman arviointikriteereihin sekä oppilaitoksen arviointikäytäntöihin. Laadin sähköasentajaopiskelijoille opintojakson toisen välikokeen, korjasin ja pisteytin sen, sekä katsoimme opiskelijoiden arvosanat yhdessä ohjaajani kanssa.
Harjoitustunnit pidettyäni, lukukauden loppupuolella, tutustuin harjoitteluoppilaitoksen toimintaympäristöön (verkosto-osaaminen). Käytin tietolähteinä oppilaitoksen kotisuvuja, intrasivuja, ja haastattelemiani opettajia ja henkilökuntaa. Tutustuin OSAO:n ja Osekk:in sisäiseen yhteisyöhön ja organisaatiorakenteeseen, ja ulkoiseen yhteistyöhön, millaisia palveluita tekniikan yksikkö tarjoaa yksityisille ihmisille ja yrityksille. Otin selvää, kuinka oppilaitos kehittää toimintaansa ja miten palaute kerätään ja käsitellään. OSAO kehittää toimintaansa palautteen lisäksi myös lukuisten hankkeiden kautta joita sillä on yhteistyössä kotimaisten ja kansainvälisten yritysten, oppilaitosten ja yhteistyötahojen kanssa. Tutustuin opiskelijahuoltoon ja erityisopetuksen järjestelyihin ja yleensäkin esteettömyyden toteuttamiseen yksikössä. Perehdyin yksikön kansainväliseen toimintaan ja kv-strategiaan.
Osaamisen arviointi
Opettajaopinnoissani olen keskittynyt suunnitteluosaamisen, toteutusosaamisen, arviointiosaamisen, ammatillisen kohtaamisen, turvallisuusosaamisen, lakien ja asetusten sekä arvo-osaamisen kehittämiseen. Opetusharjoittelun päätyttyä minulla piti arvioida omaa osaamistani, kaikkia osaamisalueita asteikolla 1 - 5.Arviointiasteikko
1 = Noviisi (Perusasiat ovat hallinnassa, mutta osaaminen on vielä perustellusti aloittelijan tasolla. Kokemusta on vähän.)
3 = Pätevä (Osaaminen on rutiininomaista. Kokemusta aiheesta on kertynyt erilaista tilanteista.)
5 = Taitava (Osaaminen on erityisen taitavalla tasolla. Aiheesta on monipuolista kokemusta ja syvällinen asiantuntijuus.)
Olen arvioinut osaamisestani seuraavaa.
Suunnitteluosaaminen
1. Suunnittelet oman alasi koulutuskokonaisuuden tutkinnon perusteiden/opetussuunnitelman pohjalta osaamisperusteisesti
Arvosana 2. Opetusharjoittelussa suunnittelin kaksi matematiikan kokonaisuutta. Suunnittelussa otin huomioon valtakunnalliset tutkintojen perusteet ja oppilaitoksen oman opetussuunnitelman. Näihin pohjautuen tein kokonaisuuksille ydinainesanalyysit ja ydinainesanalyysin pohjalta karkeat tuntitoteutussuunnitelmat. Mielestäni onnistuin suunnittelussa aika hyvin, sillä aikataulu piti lähes koko ajan eikä ydinaineksesta tarvinnut jättää ajan puutteen vuoksi käsittelemättä kuin yksi yksityiskohta ja sekin ohjaajan suosituksesta.
1.1. Tiedät opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat
Arvosana 3. Olen perehtynyt ohjauksen suunnittelua ohjaaviin asiakirjoihin eri koulutusasteilla. Olen osoittanut osaamiseni blogikirjoituksella
2. Suunnittelet osaamisperusteista opetusta ja ohjausta opiskelijalähtöisesti oppimisen teorioita hyödyntäen
Arvosana 2. Opetusharjoittelun aikana suunnittelin yksityisiä tunteja ja myös laajempia kokonaisuuksia matematiikan ja fysiikan opintojaksoilla. Suunniteluni oli opiskelijalähtöistä, sillä pyrin huomioimaan opiskelijoiden lähtötason ja asetin heille oppimistavoitteita. Suunnittelun tukena minulla oli matemaattisten aineiden ainedidaktiikan oppikirja. Matematiikan opetuksessa korostuu konstruktivistinen oppimiskäsitys. Uusi asia rakentuu aiemmin opitun päälle ja opiskelijat oppivat matemaattista ajattelua ratkaistessaan matematiikan tehtäviä ja ongelmia tunneilla ja kotona. Haasteena opettajalle on huomioida opiskelijoiden valmiudet abstraktien asioiden omaksumiseen ja huomioida yksilölliset vaihtelut ryhmässä. Opetus on suunniteltava niin, että kaikki ymmärtävät ja osaavat laskea ainakin perustehtävät ja toisaalta lahjaakkaat opiskelijat on huomioitava etsimällä heille riittävän haastavia tehtäviä.
2.1. Ymmärrät ja hyödynnät suunnittelua ohjaavia oppimisen teorioita ja oppimiskäsityksiä
Arvosana 3. Olen perehtynyt kasvatustietieteellisiin oppimista selittäviin tieteen perinteisiin ja niihin perustuviin oppimikäsityksiin. Olen osoittanut osaamiseni kasvatustieteen perusopinnoissa ja blogikirjoituksessani.
2.2. Ymmärrät oppimisprosessin merkityksen opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa
Arvosana 3. Olen pohtinut hyvän oppimisprosessin tekijöitä eri lähteistä. Mielestäni onnistuneen oppimisprosessin tärkeimpiä tekijöitä ovat osaamistavoitteiden selkeä määrittely ja lähtötason arviointi, innostavat opettajat ja oppimisympäristö. Kun osaaminen (eikä opintojaksojen suorittelu) on koko ajan opiskelun keskiössä, niin on koko ajan selkeä ymmärtämys siitä mitä tarvitsee osata ja silloin opiskelut tuntuvat merkityksellisiltä. Olen osoittanut osaamiseni kasvatustieteen perusopinnoissa ja blogikirjoituksessani.
3. Otat huomioon opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa opiskelijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden
Arvosana 3. Olen perehtynyt Opetushallituksen turvallisuusmateriaaliin ja pelastus- ja työturvalakiin. Opetusharjoittelussa perehdyin oppilaitoksen turvallisuuskansioon ja pelastussuunnitelmaan. Olen osoittanut osaamiseni blogikirjoituksessani.
Toteutusosaaminen
4. Opetat ja ohjaat oman alasi koulutuskokonaisuuden tutkinnon perusteiden/opetussuunnitelman mukaisesti
5. Toteutat opetusta pedagogisesti perustellen
Arvosana 2. Opetusharjoittelun aikana opetin kaksi suunnittelemaani matematiikan kokonaisuutta. Päähuomio toteutusosaamisen kehittämisessä oli AV-laitteiden käyttö, taulutyöskentely, selkeä ja luonteva esiintyminen ja vuorovaikutus opiskelijoiden kanssa.
5.1. Hallitset tieto- ja viestintätekniikan perustaidot (ope.fi I-taso)
Arvosana 3. Osaaminen osoitettu osaamismerkein.
5.2. Opetat ja/tai ohjaat digitaalisia oppimisratkaisuja hyödyntäen
Arvosana 2. Opetusharjoittelussa käytin verkko-ohjauksen välinettä (opiskelijoiden WhatsApp-ryhmä) oppimateriaalin jakamiseen. Geometrian opetuksessa käytin Geogebraa havainnollistamiseen. Opiskelijoiden itseopiskelun tueksi digitaalinen oppimisympäristö.
5.3. Käytät pedagogisesti perusteltuja, monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä
Arvosana 2. Harjoitustunneilla käytin seuraavia havainnollistamisvälineitä: murtopalikat ja murtokakut murtolukujen peruslaskujen opetuksessa, muoviset kuviot taululla geometrian havainnollistamisessa, pituuksien, pinta-alojen ja tilavuuksen mittaaminen tunnille tuoduilla esimerkkikappaleilla, Pythagoraan lauseen todistus puukolmioilla, kuution jakaminen kolmeksi yhteneväksi pyramidiksi. Havainnollistamismenetelmien lisäksi käytin aktivoivia menetelmiä (matemaattinen ongelmanratkaisu) opiskelijoiden kiinnostuksen herättämiseksi ja lisäämiseksi.
6. Opetat ja ohjaat opiskelijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden huomioiden
Arvosana 3. Otin oppilaitoksen turvallisuuskäytännöt huomioon opettajana toimiessani.
Arviointiosaaminen
7. Ohjaat opiskelijan ymmärtämään ammattitaitovaatimukset/osaamistavoitteet, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit
Arvosana 2. Viittasin opintojakson osaamistavoitteisiin opetuksen eri vaiheissa. Jälkeen päin ajateltuna minun olisi pitänyt viitata tärkeimpiin asioihin paljon useammin ja toistaa niitä, jotta tärkeimmät osaamistavoitteet/asiat varmasti jäävät kaikkien mieleen.
7.1. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen arviointia koskevat määräykset, ohjeet ja käytännöt
Arvosana 2. Arviointikriteerit perustuvat valtakunnallisiin tutkintojen perusteisiin ja oppilaitoksen opetussuunnitelmaan. Oppilaitoksilla lisäksi omia koulukohtaisia käytäntöjä oikaisumenettelystä, opintojaksojen uusimisesta ja arvosanojen korottamisesta. Opettaja kirjaa opiskelijoiden arvioinnit ja opintojen etenemisen Wilmaan. Arvosanoja ei viedä erikseen kanslistille.
8. Käytät erilaisia oppimisen ja osaamisen arvioinnin menetelmiä pedagogisesti tarkoituksenmukaisesti
Arvosana 2. Opetusharjoittelussa arvioin opiskelijoiden lähtötasoa, oppimista ja osaamista. Arvioin opiskelijoiden lähtötasoa lähtötasokokeen perusteella, jonka he olivat tehneet edellisenä syksynä. Arvioin opiskelijoiden oppimista seuraamalla heidän työskentelyään tunneilla. Annoin heille kannustavaa palautetta ja tarvittaessa hoksautin virheistä. Arvioin opiskelijoiden osaamista laatimalla opintojakson toisen välikokeen, tarkistamalla ja pisteyttämällä sen. Koevastauspapereihinkin laitoin punakynällä kannustavaa kirjallista palautetta hyvistä ratkaisuista. Ohjaava opettaja antoi opiskelijoille loppuarvosanat.
8.1. Ymmärrät arvioinnin tehtävät ja tavoitteet
Arvosana 3. Opiskelijan arvioinnilla ohjataan ja kannustetaan opiskelua, kehitetään opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin ja itseohjautuvuuteen, saadaan ja annetaan tietoa opiskelijan osaamisesta sekä varmistetaan perustutkinnon tai opetussuunnitelman perusteiden ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttaminen. Olen osoittanut osaamiseni blogikirjoituksessa.
Ammatillinen kohtaaminen
15. Ohjaat opiskelijan ammatillista kasvua ottaen huomioon oppimisprosessin vaiheen
16. Toimit tavoitteellisessa vuorovaikutuksessa sekä opiskelijoiden että ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun muiden toimijoiden
kanssa
16.1. Kohtaat opiskelijat ryhmänä ja yksilöinä tilanteen mukaan
Arvosana 2. Ohjasin opiskelijoita eri tavoin ja pyrin tukemaan heidän ammatillista kasvuaan esittämällä heille alakohtaisia esimerkkejä matematiikan merkityksestä. Suurin osa OSAO:n opiskelijoista tuntuu oppivan parhaiten tekemällä asioita itse. Siksi järjestin tilaisuuden tullen matematiikan demonstraatioita, joissa opiskelijat saivat itse mitata ja kokeilla erilaisilla mitoilla kappaleiden mittoja. Toisella asteella ja peruskoulussa korostuu opettajan ja opiskelijoiden vuorovaikutus opetuksessa. Pyrin pitämään tuntien johdanto-osuudet lyhyinä ja silloinkin pyrin käymään vuoropuhelua opiskelijoiden kanssa. Sain arvokasta palautetta opettamisesta ohjaajaltani ja erityisopettajalta.
Arvo-osaaminen
17. Toimit ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun arvojen sekä oman alasi että opettajan eettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosana 3. Toimin opetusharjoittelussa opettajan eettisten periaatteiden mukaan. Mielestäni arvo-osaamisessa on keskeistä sisäistää opettajan työhön liittyvä suuri vastuu opiskelijoista. Eettisiä kysymyksiä on hyödyllistä pohdiskella välillä. Se parantaa valmiuksia ratkaista opettajan työssä vastaan tuleviadilemmoja ja keskustella etiikkaan liittyvistä asioista muiden opettajien kanssa.
17.1. Tiedät opettajan toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet
Arvosana 3. Keskeistä opettajan eettiset periaatteet ja niiden taustalla olevat arvot sekä Comeniuksen vala. Olen osoittanut osaamiseni blogitekstissä
Lait ja asetukset
18. Toimit ammatillisessa koulutuksessa/korkeakoulussa lakien, asetusten ja ohjeiden mukaan
Arvosana 3. Toimin opetusharjoittelussa opettajaa sitovien lakien ja asetusten mukaan. Mielestäni keskeistä on sisäistää opettajan työhön liittyvä suuri vastuu, erityisesti valvontavastuu ja vaitiolovelvollisuus. Kaikkia on kohdeltava tasapuolisesti. Lisäksi salassapitosäännökset ja yksityisyydensuoja.
18.1. Ymmärrät lainsäädännön velvoittavuuden opettajan työssä
18.2. Tiedät opettajan toimintaa velvoittavan lainsäädännön ammatillisessa koulutuksessa/korkeakoulussa
Arvosana 3. Keskeistä hyvänhallinnon periaate, oikeusturva, opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet eri koulutusasteilla, salassapitosäännökset ja tietosuoja. Olen osoittanut osaamiseni blogitekstissä.
Miten kehitän osaamistani tulevaisuudessa?
Tavoitteeni on kehittää osaamistani yllä mainituissa tavoitteissa. Pitäydyn näissä osaamisalueissa, koska koen ne kaikkein keskeisimmiksi ja että minulla on vähäisen opetuskokemuksen takia vielä paljon opittavaa niissä. Aion ylläpitää ja kerrata niitä kohtia, joissa osaamiseni on pätevän tasolla (arvosana 3), ja kehittää ne kohdat pätevän tasolle, joissa osaamistaso oli sitä alempi. Ylläpidän tiedollista osaamista kertaamalla blogitekstejä ja lukemalla soveltuvaa kirjallisuutta. Kehitän osaamistani hankkimalla opetuskokemusta ja toimimalla opettajana.Uskon, että tulevaisuudessa digitaalisten oppimisratkaisujen käyttö matematiikan ja fysiikan opetuksessa korostuu entisestään. Siksi minun on tärkeää kehittää digipedagogista osaamistani, jotta voin vastata tähän haasteeseen. Toisaalta matematiikassa on tärkeintä loogisen päättelykyvyn, matemaattisen ajattelun ja ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen. Se on pitkä oppimisprosessi. Mielestäni opiskelijoita tulee ohjata pitkäjänteiseen työskentelyyn jotta he voivat kehittää näitä tärkeitä taitoja. Tekniikkaa voidaan käyttää opetuksen ja oppimisen apuvälineenä mutta se ei saa olla pääasia.
Suunnitteluosaaminen
1. Suunnittelet oman alasi koulutuskokonaisuuden tutkinnon perusteiden/opetussuunnitelman pohjalta osaamisperusteisesti
2. Suunnittelet osaamisperusteista opetusta ja ohjausta opiskelijalähtöisesti oppimisen teorioita hyödyntäen
Opettajana toimiessani
- perehdyn huolellisemmin ja ajan kanssa tutkinnon/opetussuunnitelmien perusteisiin kuntakohtaiseen ja oppilaitoskohtaiseen opetussuunnitelmaan ja otan ne huomioon suunnittelussa
- perehdyn matemaattisten aineiden didaktiikkaan opiskelemalla kirjaa “Johdatus matemaattisten aineiden didaktiikkaan” (Ahtee ja Pelkonen 2000) ja kirjoitan siitä huomioita blogiini
- huomioin suunnittelussa opetusryhmän opiskelijoiden ammatillisen taustan
- huomioin opetusryhmän opiskelijat yksilöinä lahjakkuuksineen ja erityistarpeineen
- suunnitellessani asetan oppimistavoitteita opiskelijoille ja seuraan tavoitteiden onnistumista
- suunnitellessani asetan itselleni henkilökohtaisia tavoitteita ja seuraan niiden onnistumista.
4. Opetat ja ohjaat oman alasi koulutuskokonaisuuden tutkinnon perusteiden/opetussuunnitelman mukaisesti
5. Toteutat opetusta pedagogisesti perustellen
Opettajana toimiessani tavoitteeni on, että käytän sujuvasti AV-laitteita ja taulua säilyttäen katsekontaktin opiskelijoihin. Tavoitteenani on opetuskokemuksen kautta saada lisää esiintymisvarmuutta ja rutiinia opettamiseen.
5.2. Opetat ja/tai ohjaat digitaalisia oppimisratkaisuja hyödyntäen
Tavoitteeni on hankkia lisää digipedagogista osaamista. Haluan oppia Geogebran ja wxMaximan käyttöä enemmän, jotta voin hyödyntää niitä tehokkaammin opetuksessa. Tavoitteenani on tuottaa omia opetusvideoita matematiikassa ja fysiikassa. Tavoitteeni on oppia antamaan verkko-opetuksessa matematiikassa ja fysiikassa Adobe Connectilla ja Moodlella. Lisäksi on tärkeää saada tuntumaa symbolisiin laskimiin, koska niiden käyttö on nykyään sallittu yo-kirjoituksissa.
5.3. Käytät pedagogisesti perusteltuja, monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä
Opettajana toimiessani tavoitteeni on, että käytän matematiikan ja fysiikan opetuksessa monipuolisia havainnollistamismenetelmiä (demonstraatiot, murtopalikat, murtokakut, geometriset kuviot taululla, avaruusgeometrian kappaleet, Pythagoraan lauseen todistaminen puukehikoilla ja puukolmioilla). Havainnollistamismenetelmien lisäksi käytän opetuksessa opiskelijakeskeisiä aktivoivia ohjausmenetelmiä. Lahjakkaiden ja motivoituneiden opiskelijoiden tapauksessa esimerkiksi matemaattinen ongelmanratkaisu.
Arviointiosaaminen
7. Ohjaat opiskelijan ymmärtämään ammattitaitovaatimukset/osaamistavoitteet, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit
Viittaan osaamistavoitteisiin opetuksen eri vaiheissa. Tärkeimpiä asioita korostan ja viittaan niihin toistuvasti, jotta ne jäävät varmasti kaikkien mieleen.
7.1. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen arviointia koskevat määräykset, ohjeet ja käytännöt
Perehdyn huolellisemmin valtakunnallisten tutkintojen perusteiden/opetussuunnitelman perusteiden arviointikriteereihin. Opettajan toimiessani otan tarkasti selvää oppilaitokseni arviointimääräyksistä ja käytännöistä. Kysyn myös muilta opettajilta neuvoa arviointiin.
8. Käytät erilaisia oppimisen ja osaamisen arvioinnin menetelmiä pedagogisesti tarkoituksenmukaisesti
Pedagogisesti tarkoituksenmukainen arviointi on opiskelijasta huolehtivaa ja antaa samalla tietoa tämän osaamisesta. Sen takia koe- ja tenttitehtävien laatimisessa tulee olla totuudenmukainen arvio ryhmän osaamisesta. Koetehtävissä pitää olla ydinaineksen hallintaa testaavia perustehtäviä ja niiden on oltava samankaltaisia kuin tunneilla ja harjoitustehtävissäkin. Jos ryhmä vaikuttaa lahjakkaalta, niin kokemukseni mukaan koe- tai tenttitehtäviksi ei sittenkään kannata laittaa niin vaativia tehtäviä, kun tunneilla on ratkaistu. Pikemminkin vaativammatkin koetehtävät ovat vain kohtuudella perustehtäviä vaativampia. Koetehtävien suunnittelussa tulee ottaa huomioon sekin, että koe- ja tenttitilanne itsessään aiheuttaa joillekin ahdistusta. Lisäksi opiskelijoiden joukossa voi olla yksilöitä, joilla on lukihäiriö tai keskittymisvaikeus tai joiden äidinkieli ei ole suomi. Siksi ei ole reilua laittaa kokeeseen liian monta pitkää ja monimutkaista sanallista tehtävää.
Opettajana toimiessani arvioin opiskelijoiden oppimista oppimisprosessin eri vaiheissa ja annan siitä kannustavaa suullista ja kirjallista palautetta. Kirjallista palautetta voi antaa esimerkiksi kirjoittamalla kannustavia kommentteja koe- ja tenttivastauspapereihin.
Lähtötason arvioiminen vaihtelee oppilaitoskohtaisesti. Kehitän lähtötason arvioimistaitojani ottamalla selvää oppilaitokseni arviointikäytännöistä ja kysymällä toisilta opettajilta neuvoa, että miten he tekevät arvioinnin.
Ammatillinen kohtaaminen
15. Ohjaat opiskelijan ammatillista kasvua ottaen huomioon oppimisprosessin vaiheen
16. Toimit tavoitteellisessa vuorovaikutuksessa sekä opiskelijoiden että ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun muiden toimijoiden
kanssa
16.1. Kohtaat opiskelijat ryhmänä ja yksilöinä tilanteen mukaan
Opettajana toimiessani
- olen kiinnostunut opiskelijoistani ja heidän oppimisestaan
- olen helposti lähestyttävä ja luotettava
- tavoitteeni on lisätä sujuvuutta esiintymiseeni ja vähentää jännittämistä
- minulla on koko opetuksen ajan yhteys opiskelijaryhmääni
- huomioin opiskelijat yksilöinä. Huolehdin, että lahjakkaat opiskelijat eivät turhaudu ja saavat sopivan tasoisia oppimistehtäviä, ja samalla varmistan, että kaikki muutkin opiskelijat oppivat ydinaineksen
- motivoin opiskelijoita heidän ammattialaansa ja jatko-opintoihin liittyvän matematiikan osalta
- annan opiskelijoille kannustavaa palautetta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti