sunnuntai 16. lokakuuta 2016

HOPE-päivä: suunnitteluosaaminen


Toisena HOPE-päivänä käsiteltiin suunnitteluosaamista. Ensiksi katsoimme youtube-videon "Läpikäymisen pedagogiikka", jossa kuvattiin tyypillistä ongelmaa opettajan työssä. Toisinaan opettajalle saattaa kehittyä tilanne, jossa hänellä ei ole tarpeeksi opetusaikaa suhteessa opetettaviin asioihin ja hänellä täytyy "käydä läpi" opetettavia asioita. Usein "läpikäyminen" tarkoittaa asioiden pintapuolista, nopeaa tarkastelua jossa tarkempi perehtyminen jätetään kokonaan opiskelijoiden vastuulle. Tällä tavalla käydyt asiat eivät jää opiskelijoiden mieleen, koska opiskelijat eivät saa hahmotettua asioiden merkityksiä itselleen.

Pohdimme ryhmissä sitä, miksi edellä kuvatun kaltaisia tilanteita syntyy ja että miten suunnittelulla voidaan vähentää läpikäytävien asioiden määrää. Opetettavaa voi kertyä liikaa, kun opetettavat asiat ovat laajoja ja opetukseen varattu aika on rajallinen. Syynä voi olla myös huono aikataulun suunnittelu. Opetettava asia saattaa olla opettajalla jäsentämättä tai toisaalta opettajalla saattaa olla liikaa tietoa opetettavasta aiheesta ja hän on niin innostunut siitä että "mopo karkaa käsistä". Opettaja saattaa myös käydä läpi turhaan asioita, jos opiskelijat jo osaavat ne. Tilannetta voidaan siis parantaa suunnittelulla - esimerkiksi opetusmenetelmien suunnittelulla ja aikataulusuunnittelulla. Ydinainesanalyysillä tarkoitetaan sitä, että poimitaan kokonaisuuden kannalta keskeisimmät ja merkittävimmät asiat ja asetetaan ne ensisijalle opetuksessa.

Asioiden "läpikäymyselle" on olemassa vaihtoehto, ja se on asioiden KÄSITTELEMINEN. Sen sijaan, että asioita käydään läpi, niitä käsitellään, niihin perehdytään ja opiskelijoille annetaan aikaa pohtia asioita ja saada tuntumaa niihin.

Alla on lueteltu ammatillisen opettajan osaamistavoitteet suunnitteluosaamisessa.

1.    Suunnittelet oman alasi koulutuskokonaisuuden tutkinnon perusteiden/opetussuunnitelman pohjalta osaamisperusteisesti
    1.1.    Tiedät opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat

2.    Suunnittelet osaamisperusteista opetusta ja ohjausta opiskelijalähtöisesti oppimisen teorioita hyödyntäen
    2.1.     Ymmärrät ja hyödynnät suunnittelua ohjaavia oppimisen teorioita ja oppimiskäsityksiä
    2.2.     Ymmärrät oppimisprosessin merkityksen opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa

3.    Otat huomioon opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa opiskelijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden

Oma suunnitteluosaamiseni on vielä noviisin tasolla, koska en ole koskaan pitänyt kokonaista kurssia enkä tunne opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavia asiakirjoja riittävän hyvin. En myöskään tunne tarpeeksi hyvin oppimisen teorioita ja oppimiskäsityksiä. Omia opetuksiani suunnitellessani olen pohtinut parhaani mukaan, ilman teoreettista tietämystä, mikä olisi selkein mahdollinen tapa esittää asioita. Tavoitteeni on että suunnittelen opetusta hyödyntäen kohdan 2 mukaisesti oppimista koskevia teorioita.

Aloitan suunnitteluosaamisen kartuttamisen perehtymällä opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaaviin asiakirjoihin, joita ovat opetussuunnitelmat. Opetussuunnitelma on koulutuksen järjestäjän laatima ja hyväksymä hallinnollinen ja julkinen asiakirja, jolla varmistetaan koulutuksellisten perusoikeuksien, tasa-arvon, opetuksellisen yhtenäisyyden ja oikeusturvan toteutuminen.

Toisen asteen koulutuksessa opetussuunnitelmat laaditaan kahdessa tasossa. Opetushallitus laatii kussakin oppiaineessa valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet. Opetussuunnitelman perusteet ovat siis valtakunnallinen standardi joka koskee kaikkia toisen asteen oppilaitoksia Suomessa. Lisäksi opetuksen järjestäjä laatii oppilaitoskohtaisen opetussuunnitelman, jonka on noudatettava Opetushallituksen laatimia opetussuunnitelman perusteita. Suunnitellessaan opetusta opettajan täytyy noudattaa näitä opetussuunnitelmia, esimerkiksi suunnitellessaan oppitunteja, oppimateriaaleja ja arviointia.

Korkea-asteen oppilaitoksilla (AMK, YO) on enemmän itsemääräysvaltaa suhteessa opetussuunnitelmiinsa. Ammatillisen korkeakoulututkinnon rakenteen määrittää Valtioneuvoston asetus 794/2004. Opettajat osallistuvat opetussuunnitelman laadintaan ja kehittämiseen oppilaitoksensa työryhmissä.

Saadakseni teoreettista näkökulmaa opetuksen suunnitteluun, opiskelen kasvatustieteen perusopintoja avoimessa yliopistossa ja opetus- ja ohjausosaamista tarjoumapäivillä.

Pohdimme ryhmissä, mitä ovat kohdassa 3 mainitut turvallisuusseikat. Keskustelussa selvisi, että näihin sisältyvät ainakin opiskelijoiden tasapuolinen kohtelu, opiskelijan yksityisyyden kunnioittaminen ja opiskelijoiden ryhmäyttäminen. Tähän liittyvää osaamista toivon oppivani turvallisuusosaamisen opintojaksolla.

Mielestäni suunnitteluosaamisen keskiössä on juuri opiskelijan kunnioittaminen ja hänen näkökulmansa huomioiminen, johon sisältyy myös turvallisuuspuoli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti