HOPE-päivä: toteutusosaaminen sekä tutkimus- ja kehitysosaaminen
Neljännen HOPE-päivän aloitimme Innomylly-vierailulla. Innomylly on yrityskylämäinen oppimisympäristö, jossa on sohvia ja nojatuoleja ja jonka tarkoitus on tehdä oppimisympäristöstä työpaikan kaltainen. Opiskelijat tulevat aamuisin Innomyllyyn, katsovat televisiosta aamu-uutiset ja keskustelevat yhdessä. Innomyllyssä ravintola- ja matkailualan opettajat kertoivat meille Innomyllystä ja alansa koulutuksesta.
Vierailun jälkeen pohdimme ryhmissä Innomyllyä eri näkökulmista. Opiskelijan (tärkein!) näkökulmasta Innomylly tarjoaa yhteisöllisen ja sosiaalisen tavan oppia asioita sekä mallin työelämän palavereista. Innomyllyssä opiskelijat oppivat myös vuorovaikutustaitoja työelämää varten. Toimiakseen oikein, Innomylly vaatii opiskelijalta oma-aloitteisuutta, joustavuutta, luovuutta, vastuullisuutta, ryhmätyötaitoja, itseohjautuvuutta ja hetkeen tarttumista. Opettajalta tällainen oppimisympäristö edellyttää hyviä ryhmäyttämistaitoja, ryhmän havainnointia ja kykyä motivoida ja ohjata opiskelijoita.
Toteutusosaaminen
Innomylly-aiheen jälkeen tutustuimme toteutusosaamisen osaamistavoitteisiin. Aloitimme pohtimalla ryhmissä laadukkaan oppimisprosessin tekijöitä. Yhteistyön tuloksena syntyi seuraava lista:
- hallinnan tunne
- onnistumisen elämykset
- suunnitelma ja tavoite
- opiskelijan oma mielenkiinto ja motivaatio
- hyvä opiskelutekniikka
- innostava opettaja
- innostava oppimisympäristö
- itsesäätelytaidot ja reflektio sekä opiskelijalla että opettajalla
- lähtötason huomiointi opettajalla
- laadukas ohjaus
- työelämäläheisyys.
Alla on lueteltu ammatillisen opettajan toteutusosaamisen osaamistavoitteet
4. Opetat ja ohjaat oman alasi koulutuskokonaisuuden tutkinnon perusteiden/opetussuunnitelman mukaisesti
5. Toteutat opetusta pedagogisesti perustellen
5.1. Hallitset tieto- ja viestintätekniikan perustaidot (ope.fi 1-taso)
5.2. Opetat ja/tai ohjaat digitaalisia oppimisratkaisuja hyödyntäen
5.3 Käytät pedagogisesti perusteltuja, monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä
6. Opetat ja ohjaat opiskelijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden huomioiden.
Jälleen tunnen itseni aika aloittelijaksi noiden osaamistavoitteiden edessä, koska en ole koskaan opettanut kokonaista opintojaksoa. Toteutusosaaminen edellyttää opetussuunnitelman ja opetussuunnitelman perusteiden hallintaa, joten niihin minun on perehdyttävä tarkasti. Kohdan 5.3 mukaista osaamista toivon oppivani kasvatustieteen perusopinnoissa, Opetus- ja ohjausosaamisen tarjoumapäivillä ja opetusharjoittelussa. Mielestäni hallitsen tieto- ja viestintätekniikan perustaitoja jossain määrin. Digitaalisia oppimisratkaisuja ovat esimerkiksi älytaulu, youtube-videot ja blogit. Niistä minulla ei ole oikein aiempaa kokemusta. Tämä on ensimmäinen blogini, jota kirjoitan. Kohdan 6 turvallisuusosaaminen tarkoittaa, että opettaja ei salli kiusaamista ja että opettaja saa opiskelijan tuntemaan olonsa turvalliseksi yksilönä sisäisesti ja ryhmän sisällä. Ryhmäyttämistaidot ovat siis osa opettajan turvallisuusosaamista.
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
Tutkimus- ja kehittämisosaamisen osaamistavoitteet ammatilliselle opettajalle ovat seuraavat.
12. Reflektoit omaa osaamistasi hyödyntämällä opetukseen, ohjaukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita ja alan tutkimustuloksia
13. Kehität omaa toimintaasi opettajana ja ohjaajana keräämäsi palautteen perusteella
14. Tunnistat oman alasi opetussuunnitelman kehittämiskohteita
14.1. Tiedät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoiminnan painopistealueet.
Tutkimus- ja kehittämisosaamista voi kehittää seuraamalla esimerkiksi opetusalan aikakauslehtiä ja kirjallisuutta. Tällaisia ovat esimerkiksi "Kasvatus", "Opettaja" ja "Ammattikasvatuksen aikakauskirja". Tutustun siis näihin lehtiin. Kasvatustieteen perusopinnot toimivat näiden lisäksi hyvänä tietopohjana artikkelien ymmärtämiselle ja arvioimiselle. Tavoitteeni on pysyä kärryillä tutkimustuloksista ja reflektoida omaa osaamistani tutkimustuloksiin.
Osaamistavoitteiden jälkeen meille esiteltiin joitakin ammatillisen korkeakoulun kehittämisen painopistealueita. Valitsimme parin kanssa verkostoitumisen aiheen ja teimme siitä kahden minuutin hissipuheen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti