Toteutusosaaminen

4. Opetat ja ohjaat oman alasi koulutuskokonaisuuden tutkinnon perusteiden/opetussuunnitelman mukaisesti
5. Toteutat opetusta pedagogisesti perustellen
5.1. Hallitset tieto- ja viestintätekniikan perustaidot (ope.fi I-taso)

Ennen opettajaopintojen alkua ajattelin hallitsevani perustietotekniset taidot, kun osaan käyttää sähköpostia, MS-Office -työkaluja, Internettiä ja osaan ohjelmoida. Opintojen alettua tajusin kuitenkin hyvin pian, että opetuksessa käytetään  myös sosiaalista mediaa ja osa tai koko opintojakso voidaan toteuttaa verkkokokouksena. Esimerkiksi kasvatustieteen perusopintoni luennot olivat suurimmaksi osaksi verkkoluentoja AdobeConnectissa. Luentojen seuraaminen AdobeConnectissa on tietenkin yksinkertaista, mutta miten pitäisin itse oman verkkoluennon AdobeConnectissa? Lisäksi opiskelijoille jaetaan tietoja GoogleDriveen ja opiskelijat tekevät opiskeluprojektejaan GoogleDrivessa. Nämä tekniikat olivat minulle uutta.

Opetus- ja ohjausosaamisen opintojakson lisäksi olen oppinut  tieto- ja viestintätekniikan perustaitoja digipedagogisen osaamisen opintotehtävien kautta. Digipedagogisen osaamisen aihepiirejä oli kymmenen:
1. Tiedostojen jako verkossa
2. Blogger TAI Wordpress
3. Verkko-ohjauksen välineet TAI
Facebook-ohjaus
4. Google dokumentit ja Google Drive
TAI Office 365 ja OneDrive
5. Google lomakkeet
6. Verkkokokousvälineet
7. Netiketti ja tekijänoikeus
8. Kuvapalvelut
9. Mobiilivideo TAI YouTube
10. Pedagogiset mallit.

Kuhunkin aiheeseen liittyi oppimistehtävä, jolla osaaminen osoitettiin. Ensiksi opiskelin tehtävään tarvittavan tekniikan oppiminenonline-sivustolta. Oppimistehtävät löytyivät openbadgepassport-systeemistä. Todisteena osaamisestani lähetin linkin kunkin tehtävän ratkaisusta openbadgeen, josta tarkastaja tarkasti tehtävän ja hyväksyi sen. Hyväksytystä tehtävästä sai openbadgepassportiin osaamismerkin. Nyt olen saanut kaikki digipedagosien osaamisen osaamismerkit, joiden perusteella olen saanut SomeNoviisi-osaamistasomerkin. Alla on kuva kaikista tämän hetkisistä openbadepassportin osaamismerkeistäni:

5.2. Opetat ja/tai ohjaat digitaalisia oppimisratkaisuja hyödyntäen

Opetusharjoittelussa käytin digitaalisista oppimisratkaisuista verkko-ohjauksen välinettä (WhatsApp) ja Geogebraa. Geogebra on vuorovaikutteinen matematiikkaohjelmisto, jolla voi piirtää tasokuvioita tai kolmiulotteisia kuvia, ratkaista yhtälöitä, tehdä numeerista laskentaa ja myös omia sovelluksia. Harjoittelun aikana käytin Geogebraa useita kertoja opettaessani geometrian kokonaisuutta. Yleensä käytin ohjelmaa piirtämiseen havainnollistaessani tasogeometriaa. Tein myös Geogebralla oman sovelluksen piin likiarvon laskemisesta. Sovelluksessa ympyrää approksimoidaan säännöllisellä monikulmiolla ja sovellus laskee piin likiarvon monikulmion piirin ja lävistäjän suhteena.
Piin likiarvo Geogebran avulla.
Piin likiarvo Geogebran avulla.

WhatsAppia käytin materiaalin jakamiseen prosenttilaskennan kokonaisuudessa. Suurella osalla ryhmän opiskelijoista ei ollut omaa oppikirjaa, jota opetuksessa seurattiin. Opiskelijoilla oli oma WhatsApp-ryhmä, jossa he tiedottivat opintoon liittyvistä asioista. Sen takia tein kokonaisuutta varten kaksisivuisen prosenttilaskennan tiivistelmän alakohtaisine esimerkkeineen, jota opiskelijat saattoivat vaihtoehtoisesti seurata älypuhelimistaan opetuksen aikana ja valmistautuessaan kokeisiin. Kokonaisuuden alussa kerroin opiskelijoille tiivistelmästä, pyysin ottamaan siitä kuvan ja jakamaan sen WhatsAppissa.
Prosenttilaskennan tiivistelmä, sivu 1
Prosenttilaskennan tiivistelmä, sivu 2

Lisäksi matematiikan opetuksessa voi käyttää digitaalisia oppimisympäristöjä. Esimerkkejä tällaisesta ovat vaikkapa math.fi tai www.amiedu.net/jokeri/matematiikka/matematiikka.htm. Nämä sisältävät teoriatiivistelmiä, harjoitustehtäviä, harjoitustehtävien vastauksia, opetusvideita ja pelejä. Näitä opiskelija voi käyttää valmistautuessaan kokeeseen tai muuten opiskelun tukena.

Mielestäni olen päässyt mukavasti alkuun digipedagogisen osaamisen kehittämisessä. Seuraava tavoitteeni on oppia käyttämään sujuvammin verkkokousvälineitä ja tuottaa omia lyhyitä opetusvideoita.

5.3. Käytät pedagogisesti perusteltuja, monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä
6. Opetat ja ohjaat opiskelijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden huomioiden

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti