Arviointi- ja palauteosaaminen

7. Ohjaat opiskelijan ymmärtämään ammattitaitovaatimukset/osaamistavoitteet, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit
7.1. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen arviointia koskevat määräykset, ohjeet ja käytännöt
8. Käytät erilaisia oppimisen ja osaamisen arvioinnin menetelmiä pedagogisesti tarkoituksenmukaisesti
8.1. Ymmärrät arvioinnin tehtävät ja tavoitteet

Opiskelijan arvioinnilla ohjataan ja kannustetaan opiskelua, kehitetään opiskelijan edellytyksiä
itsearviointiin,  saadaan ja annetaan  tietoa  opiskelijan  osaamisesta  sekä  varmistetaan  pe-
rustutkinnon  tai  opetussuunnitelman  perusteiden  ammattitaitovaatimusten  ja 
osaamistavoitteiden  saavuttaminen. Opiskelijan  oppimista  ja  osaamista  tulee arvioida  monipuolisesti  ja  riittävän  usein  koulutuksen  aikana.  Arviointiprosessissa (ks. kuva) selvitetään aluksi mitä opiskelija jo osaa. Osaamisen arvioinnin jälkeen opettaja ohjaa opiskelijan ymmärtämään osaamistaitavoitteet ja ammattitaitovaatimukset ja laatii yhdessä opiskelijan kanssa henkilökohtaisen opintosuunnitelman varmistaen samalla että se on suhteessa tutkinnon osaamisvaatimuksiin. Opettaja seuraa päivittäin opiskelijan työskentelyä ja oppimista, antaa hänelle kannustavaa palautetta ja ohjaa hänet itsearviointiin. Opintojakson lopussa opettaja arvioi opiskelijan osaamisen.Oppimisen ja osaamisen arviointi on pidettävä erillään toisistaan! Opettajan tulee varmistaa, että opiskelijalla on riittävästi osaamista ennen kuin hän antaa opiskelijan osoittaa osaamistaan. (Arvioinnin opas 2015, 6; Perusopetuslaki 1998/628 22§; Lukiolaki 1998/629 17§; Laki ammatillisesta peruskoulutuksesta 2014/787 24a§).
 Opetushallituksen arvioinnin oppaassa sanotaan arvioinnin tavoitteista ja tehtävistä seuraavaa (Arvioinnin opas 2015, 7). "Kaikessa  arvioinnissa  opiskelijalle  tai  tutkinnon  suorittajalle  annetaan  suorituksesta  palautetta  eli  kuvataan  tehty  arviointi  palautteena.  Opiskelijan  tai
tutkinnon  suorittajan  itsearviointitaitojen  kehittymiselle  palautteen  antaminen
on  tärkeää.  Annettu  palaute  vaikuttaa  siihen,  millaisena  opiskelija  näkee  it-
sensä opiskelijana ja tutkinnon suorittajana. Palautteen pitää olla konkreettista
opiskelijan osaamisen analysointia niin, että opiskelija oppii havainnoimaan ja
tiedostamaan  omaa  oppimistaan  ja  toimintaansa  suhteessa  tutkinnon  amma-
tillisten  tutkinnon  osien  ammattitaitovaatimuksiin,  yhteisten  tutkinnon  osien
osa-alueiden  osaamistavoitteisiin  (ammatillisessa  peruskoulutuksessa)  ja  arviointikriteereihin.  Palautteena  ei  riitä  ”ihan  hyvin  meni”  lausahdukset,  vaan  opiskelijan on saatava tietää, mitä hän jo osaa ja mitä pitäisi vielä opetella lisää" . Arvioinnin tulee lisäksi olla monipuolista. Erilaisia arviointimenetelmiä ovat esimerkiksi
  • suullinen palaute 
  • krjallinen palaute
  • itsearviointi
  • vertaisarviointi
  • oppimis- ja luentopäiväkirjat
  • tentit (kirjalliset, suulliset, ja verkossa tapahtuvat)
  •  kirjalliset työt (esimerkiksi teoriaosaamisen osoittaminen)
  • projektityöt (yhteistyö työelämän kanssa).
Vertaisarviointi on yhteistyötä, johon voivat osallistua  kaikki  oppimistapahtumassa  mukana  olevat,  kuten  opiskelija  itse,  opettajat, työpaikkaohjaaja ja muut opiskelijat. Ohjaava ja kannustava arviointi on jatkuvaa eri osapuolten välistä vuorovaikutteista keskustelua, jossa kuunnellaan toisten mielipiteitä ja keskustellaan niistä luottaen siihen, että kaikki pyrkivät edistämään opiskelijan oppimista (Arvioinnin opas 2015, 6). Arviointi on toisaalta vastuullista vallankäyttöä ja toisaalta inhimillistä ja tulkinnallista toimintaa. Arvioinnin tulee aina olla oikeudenmukaista ja tasavertaista. Arviointiperusteiden on oltava kaikille samat ja niiden on perustuttava opetussuunnitelman perusteiden arviointikriteereihin. Ohjauksen ja kritiikin täytyy olla aina suhteessa ennalta määrättyihin osaamiskriteereihin. Erityisen tärkeä näkökulma arvioinnissa on huolenpito, johon sisältyy kannustus, tuki ja ymmärrys. Opiskelijan arvioinnin eri puolia voidaan havainnollistaa arvioinnin viitekehyksellä (ks. kuva).
Pitkällä tähtäimellä arvioinnin tavoitteena on parantaa opiskelijan itsearviointitaitoa ja itseohjautuvuutta. Näin opiskelija harjaantuu vähitellen ottamaan haltuun oman oppimisprosessisnsa. Aluksi opiskelija voi olla hyvin riippuvainen opettajan palautteesta ja tuesta.  Opiskelijan itseohjautuvuus ja itsearviointitaidot kehittyvät vähitellen, kun häntä ohjataan kannustavan palautteen, arvioinnin ja motivoinnin avulla ottamaan vastuuta oppimisestaan. Vähitellen opettajan ja  opiskelijan  suhde  opiskelijan  itsearviointiin  muuttuu  niin,  että  opettaja  tai  työpaikkaohjaaja ryhtyy toimimaan motivoivana ohjaajana (Arvioinnin opas 2015, 7).

Lähteet
Arvioinnin opas 2015, Ammatillinen peruskoulutus, näyttötutkinnot. Opetushallitus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti