HOPE-päivä: Arviointi- ja palauteosaaminen sekä verkosto-osaaminen
Arviointi- ja palauteosaaminen
Ensiksi meille esiteltiin arviointi- ja palauteosaamisen osaamistavoitteet. Ne ovat
7. Ohjaat opiskelijan ymmärtämään ammattitaitovaatimukset/osaamistavoitteet, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit
7.1. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen arviointia koskevat määräykset,
ohjeet ja käytännöt
8. Käytät erilaisia oppimisen ja osaamisen arvioinnin menetelmiä pedagogisesti tarkoituksenmukaisesti
8.1. Ymmärrät arvioinnin tehtävät ja tavoitteet.
Arviointiosaamista havainnollistettiin kolmion muotoisella "Arvioinnin viitekehys" -kaaviolla. Kolmion sivuina olivat oikeudenmukaisuun, ohjaus ja kritiikki, huolenpito. Opiskelijan arvioinnin täytyy siis aina olla oikeudenmukaista. Ohjauksen ja kritiikin täytyy olla aina suhteessa ennalta määrättyihin osaamiskriteereihin. Erityisen tärkeä näkökulma arvioinnissa on huolenpito, johon sisältyy kannustus, tuki ja ymmärrys.
Arvionnin avulla saadaan tietoa opiskelijan osaamisesta ja oppimisesta ja niiden kehittymissuunnasta. Arvioinnin tarkoituksena on parantaa, tehostaa ja kehittää opetusta, oppimista ja osaamista. Arviointi on siis vastuullista vallankäyttöä . Toisaalta se on myös inhimillistä ja tulkinnallista toimintaa. Arvioinnin tulee olla tasapuolista, luotettavaa, kehittävää ja kannustavaa.
Tavoitteenani on perehtyä tarkasti ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen arviointia koskeviin määräyksiin.
Ammatillisissa oppilaitoksissa kullakin ammattialalla arvioinnin perustana ovat ammattitaitovaatimukset ja arviointikriteerit. Ammattitaitovaatimukset kertovat ne asiat, mitkä on osattava. Arviointikriteerit puolestaan kertovat, miten hyvin ko. taidot on osattava.
Arviointiprosessissa selvitetään aluksi mitä opiskelija jo osaa. Osaamisen arvioinnin jälkeen laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma ja varmistetaan että se on suhteessa tutkinnon osaamisvaatimuksiin. Opettaja seuraa jatkuvasti opiskelijan oppimista, antaa hänelle kannustavaa palautetta ja ohjaa hänet itsearviointiin. Opintojakson lopussa opettaja arvioi opiskelijan osaamisen.
Verkosto-osaaminen
Johdantona verkosto-osaamiseen tutustuimme ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulutuksen ydintehtäviin. Ammatillisen koulutuksen ydintehtävä on kohottaa väestön ammatillista osaamista, kehittää työelämää ja vastata sen osaamistarpeisiin sekä edistää työllisyyttä sekä tukea elinikäistä oppimista. (Laki ammatillisesta koulutuksesta 787/2014) Elinikäinen oppiminen tarkoittaa tässä ajan hermolla pysymistä. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimukseen, taiteellisiin ja sivistyksellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin ja tukea opiskelijan ammatillista kasvua. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on lisäksi harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta uudistavaa soveltavaa tutkimustoimintaa, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä taiteellista toimintaa. Tehtäviään hoitaessaan ammattikorkeakoulun tulee edistää elinikäistä oppimista.(Ammattikorkeakoululaki 932/2014)
Ammatillisen opettajan osaamistavoitteet verkosto-osaamisessa ovat
11. Tiedät ja hyödynnät yrittäjyyttä tukevia, työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä sekä opetus- ja ohjausmenetelmiä
11.1. Kuvaat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun toimintaympäristön
11.2. Tiedät opettajan työhön liittyviä sisäisiä ja ulkoisia verkostoja ja niiden toimintoja.
Verkosto-osaamista on esimerkiksi se, että opettaja on yhteydessä yrityksiin/työnantajiin joihin voitaisiin saada opiskelijoita työharjoitteluun. Verkosto-osaamiseen kuuluu myös yrittäjyyskasvatus. Yrittäjyyskavatuksessa ohjataan ja kannustetaan opiskelijaa joka haluaa ryhtyä yrittäjäksi. Yrittäjyyskasvatus ei kuitenkaan tarkoita että kaikkien pitäisi ruveta yrittäjiksi vaan että pitäisi osata toimia kuten yrittäjä. Yrittäjämäisiä luonteenpiirteitä ovat muun muassa itsenäisyys, aktiivisuus, sosiaalisuus, positiivisuus, oma-aloitteisuus, vastuullisuus, luovuus, määrätietoisuus ja itsevarmuus. Erinomaisia ja tarpeellisia taitoja kenelle tahansa. Ammatillisen opettajan verkosto-osaamiseen sisältyy myös työelämälähtöisten oppimisympäristöjen soveltaminen koulutuksessa. Niihin liittyen teimme ryhmätyön, josta syntyi alla oleva kaavio.
YTO-aineet (yhteiset tutkinnon osat), joita ovat esimerkiksi äidinkieli, vieraat kielet, matematiikka, fysiikka ja kemia voidaan siis opettaa oppilaitoksen "kotipesässä" tavanomaisissa ympäristöissä. Ammattiaineiden opetuksessa voidaan käyttää oppilaitoksen sisällä simulaattoreita (esim. logistiikka- ja kuljetusalalla) tai Innomyllyn kaltaisia oppimisympäristöjä. Ammattiaineita voidaan myös opettaa täysin autenttisissa oppimisympäristöissä esimerkiksi työpaikoilla työharjoittelun tai oppisopimuskoulutuksen muodoissa tai oppilastöinä (esim. oppilaitoksen ravintolat, kampaamot tai rakennustyömaat).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti